14. december 2012

Materialistisk verden






Når jeg sidder i bussen på vej ind til byen, ser jeg tit en dreng eller en pige, der sidder med en iPhone - tit en der er yngre end jeg. Hvorfor har de allerede en iPhone? Jeg har haft den samme mobil i over 4 år nu, og ja, jeg vil da meget gerne have en iPhone, hvis der er en der forærer en til mig. Jeg har ikke selv penge til en iPhone, og jeg synes heller ikke at en iPhone er så vigtigt. Den mobil jeg har nu fungere fint. Den kan ringe, skrive og tage billeder. Den kan endda også gå på nettet hvis det er det jeg vil.

Vi unge vil gerne have det allernyeste, og det forstår jeg godt - vi skal da have det bedste af det bedste, men hvorfor? Nu er jeg ikke helt og aldeles uskyldig, jeg har da nogen dyre ting på mit værelse, men det er ikke noget jeg har fået. Det er faktisk alt sammen noget jeg selv har købt for mine egne tjente penge. Jeg har et fladskærms tv, et kamera, en tegne tablet, et surround anlæg, og en bærbar computer. Samlet har jeg måske givet 6.000 kr. hvis ikke mere, for de ting.  Nogengange irriterer det mig at nogen børn bare får sådan nogen ting - hvorfor skal de have sådan nogen ting? Vi mennesker har ikke behov for sådan nogen smarte ting, ikke  engang en iPhone har vi ikke behov for.

      De ting jeg har er ikke noget jeg vil skifte ud igen om et år eller to. Jeg vil dog gerne skifte mit kamera ud med et spejlrefleks kamera canon 600d hvis jeg har pengene til det på et tidspunkt. Men ligenu er de ting jeg har okay, og de fungere som de skal.

Min søster ejer et spejlrefleks kamera Sony  a330, og hun bruger det dagligt. Hun gav 1.500 kr. for det - der var kun det ene kamera. Hun købte det i Sony butikken der ligger i Shoppen på dagen hvor Sony åbnede. Hun tog derind halv 7 om morgen, selvom Sony først åbnede klokken 8.00 Hun var nummer 5 i køen, og kunne derfor ikke være sikker på hun ville få kameraet - men hun fik det da de andre der var før hende takkede nej, og fandt noget andet de hellere ville eje.
Nogen gange misunder jeg hende.. det kamera ville jeg gerne have, bare så jeg kunne tage gode billeder. Mit kamera fungere dog også helt fint, og nogengange kan jeg også få taget nogenlunde gode billeder med det.

Jeg har ikke brug for et spejlreflekskamera, et stort fladskærms tv, eller en iPhone, men fordi der er så mange der har det, så vil jeg da også meget  gerne have det nyeste og det smarteste. Vi lever i en materialistisk verden, og det kan vi ikke komme uden om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar